Meditasjon gjennom pusteøvelser

Kjempefin øvelse dersom man er stresset, distrahert eller trenger å flykte fra tankene. Enkelt. Trenger ikke ta mer enn mellom 5-15 minutter. Prøv da vel!

Legg deg ned på et behagelig underlag med ryggen mot gulvet. Åpne håndflatene og la de peke opp mot taket. Finn en komfortabel stiling. Ha gjerne et pledd over deg. Begynn med å registrere pustens rytme. Pust inn, pust ut. Prøv etterhvert å telle til 4 på innpust og 5 på utpust. Ikke tenk på noe. Hver gang du tenker på noe prøver du å kjenne etter hvordan kroppen har det. Start med ytterste lilletå på venstre fot. Strekk ut. Kjenn etter og aksepter den du kjenner. Beveg deg videre til leggpartiet før du beveger deg oppover knær og lår før du kommer til armpartiet. Gjør det samme på motsatt side før du går videre til øynene. Kinn. Nese. Munn.

La oss kalle det kroppscanning, for det er det vi gjør. Vi analyserer kroppen innvendig, og puster ut eventuelle blokkeringer. Her er et forslag til sang du kan bruke som lav bakgrunnmusikk!

http://www.youtube.com/watch?v=bQOzMILRjfk

Husk: gostemning - her og nå! Ikke tenk på fortid eller fremtid. Målet for dagens pusteøvelse skal være å bare være tilstede her og nå.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits